Hoe optimaliseer je het projectmanagement in de bouw?
29 oktober 2020

Vaak lopen bouwwerken vertraging op door onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer of de recente coronacrisis. Maar soms is de oorzaak van vertraging in de bouw ook inefficiënt projectmanagement. Voor projectmanagers in elke sector is het een uitdaging om projecten op tijd te kunnen afsluiten én om binnen het budget te blijven. In de bouwsector ben je daarenboven vaak afhankelijk van andere partijen en kan de uitvoering van bepaalde taken niet zomaar even van tijdstip wisselen. Hoe optimaliseer je als bouwondernemer het verloop van een project? We geven je enkele timemanagement-tips.

Hoe optimaliseer je het projectmanagement in de bouw?

Werk je al met Gantt-grafieken?

Een handige tool om projectmanagement in de bouwsector in goede banen te leiden zijn Gantt-grafieken. Aan de hand van staafdiagrammen krijg je een goed visueel overzicht van hoe een project in elkaar zit. Een Gantt-grafiek toont je:

 

  • de start- en einddatum van het volledige project
  • de afzonderlijke taken in het project
  • de start- en einddatum van elke taak
  • de verantwoordelijke voor elke taak
  • de onderlinge relatie tussen taken

Op basis van je ervaring in planning management schat je in hoelang een taak mag duren. Zo stel je realistische tijdsschema’s op. Deze tool is vaak handig in de bouwsector omdat taken in sterke mate van elkaar afhankelijk zijn en omdat je eenvoudig kan inschatten hoeveel werk een arbeidskracht verzet.

Heb je vertraging al ingecalculeerd?

Je kan uitgaan van een ideaal scenario, maar zelden wordt dit scenario ook werkelijkheid bij projectmanagement in de bouwsector. Er zijn talloze redenen waarom een project vertraging kan oplopen. Door extra tijd te rekenen voor bepaalde taken, vermijd je dat vertraging leidt tot uitstel van de volgende taak en zo tot vertraging van het hele project.

Geef je je planning tijdig een update?

Een planning maak je uiteraard vooraf, maar het is ook belangrijk ze regelmatig te evalueren. Voorzie bijvoorbeeld elke dag enkele minuten om de vorige dag te overlopen. Zo signaleer je snel of je de planning moet aanpassen en loop je niet achter de feiten aan. Communiceer veranderingen ook tijdig met iedereen die betrokken is bij het project, niet alleen werknemers maar ook je eindklant.

Wat zijn jouw tijdrovers?

Timemanagement draait ook om optimaliseren. Ga daarom op zoek naar tijdrovers in jouw organisatie. Wat kost in jouw bedrijf te veel tijd? Is je mailbox efficiënt georganiseerd? Hoe win je tijd door goed te communiceren? Zeg je wel genoeg nee? Wanneer je het antwoord op deze vragen weet, kan je ermee aan de slag gaan.

Of contacteer meteen de experten van Haltra840 voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en een uitgewerkte analyse over projectmanagement in jouw bouwbedrijf.

_dsc1336