Communicatieplan
Het communicatieplan is een ontwerp waarin wordt vastgelegd hoe communicatie voor een specifiek project of algemene communicatie verloopt in jouw onderneming. Het gaat om het antwoord op de vraag: wie moet wat wanneer en hoe weten? En die balans is niet altijd eenvoudig te vinden. Zonder een degelijk communicatieplan loop je het risico niet het gewenste imago uit te stralen of de verkeerde boodschap over te brengen.
Communication – the human connection – is the key to personal and career success.
(Paul J. Meyer, Amerikaans auteur)
Externe communicatiestrategie
De externe communicatiestrategie bepaalt hoe je als bedrijf communiceert naar de buitenwereld toe. Denk bijvoorbeeld aan persberichten, je tone of voice op sociale media of het soort afbeeldingen dat je op je website gebruikt. Het gaat er bij externe communicatie niet enkel om hoe je je producten of services in het daglicht zet, maar ook om hoe je jezelf verkoopt.
Interne communicatiestrategie
De interne communicatiestrategie bepaalt dan weer hoe jij als bedrijfsleider tegenover werknemers communiceert en hoe werknemers onderling communiceren. Een degelijke strategie voorkomt verwarring en onnodig tijdverlies. Bovendien bevordert goede communicatie de tevredenheid van je werknemers.