Hoe bereik je als ondernemer van een kmo jouw dromen en doelen?
12 januari 2021

Als kmo moet je constant verder denken dan morgen. Zeker in onze huidige samenleving, met steeds meer veranderingen en waar de veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Hoe gebruik je nieuwe regelgeving in jouw voordeel? Hoe bereik je jouw klant van morgen? Hoe ga je om met technologische veranderingen? Hoe blijf je een stap voor op de steeds groter wordende concurrentie? Vaak vergen de antwoorden op deze vragen kleine of grote veranderingen binnen jouw bedrijf. Maar voor je begint aan dergelijke veranderingen, kan je je best ook even afvragen of deze veranderingen wel aansluiten bij jouw dromen en doelen. Je hebt namelijk niet enkel professionele, maar ook persoonlijke doelen. En laten we eerlijk zijn, het is niet altijd even makkelijk deze allemaal te balanceren.

Hoe bereik je als ondernemer van een kmo jouw dromen en doelen?

Je bent meer dan een ondernemer alleen

Je bent nooit enkel een ondernemer, je bent zoveel meer. Je bent ook een mens, een vader of moeder, een zoon of dochter, je bent een manager voor je team, je bent een vriend(in) voor je collega waar je al sinds dag 1 mee samenwerkt, … Al deze zaken bepalen mee jouw dromen en doelen, bepalen mee jouw ideale leven. En bijgevolg bepalen ze ook wat voor jou succes is.

Succes is een subjectief begrip

Succes betekent voor iedereen iets anders en de invulling hangt af van jouw specifieke doelen. Voor de ene ondernemer is het meer vrije tijd, of meer tijd om bij de kinderen te zijn, voor de andere is het dan weer meer geld verdienen, of meer loon kunnen uitbetalen aan hun team. Het valt hoe dan ook niet te ontkennen dat in jouw doelen als ondernemer, ook je rollen als mens en manager doorschijnen. Daarom is het ook zo belangrijk om jezelf niet enkel te zien als ondernemer, maar ook als mens en manager.

Al deze rollen moet je ook meenemen als je begint aan veranderingen binnen jouw bedrijf. Veranderingen op professioneel vlak, hebben namelijk ook een impact op andere vlakken. Daarom kan je beter even reflecteren over jouw verschillende rollen en de impact van deze veranderingen.

  • Jouw rol als ondernemer: “Helpt dit om mijn bedrijf verder te doen groeien?” “Hoe zorg ik ervoor dat ik omringd ben met de juiste mensen die deze groei mee stimuleren?”
  • Jouw rol als mens: “Kom ik hierdoor dichter bij mijn persoonlijke doelen?” “Wat zal de impact van deze veranderingen zijn op mijn persoonlijk leven?”
  • Jouw rol als manager: “Hoe neem ik mijn team mee om deze verandering goed te doorstaan?”

Ondernemers vergeten te vaak om hierover na te denken. Nochtans is af en toe even stilstaan, reflecteren en evalueren van grote waarde. Daarna kan je namelijk weer grotere stappen vooruit zetten.

Tijd voor actie

Eenmaal al jouw dromen en doelen duidelijk zijn, en je hebt nagedacht over de impact hiervan, kan je beginnen aan een stappenplan dat jou uiteindelijk naar jouw dromen en doelen zal leiden. Dan is het aan jou om de juiste stappen te ondernemen en de juiste zaken te prioriteren.

De top bereik je niet alleen

“None of us is as smart as all of us”. Om de juiste koers te bepalen en je doelen sneller te bereiken, omring je je best met de juiste mensen.

Niet alleen een goed team van medewerkers hebben is hierbij van belang. Ook advies inwinnen helpt ondernemers om succesvol te zijn. Soms heb je namelijk een klankbord nodig, of een partner om mee te brainstormen, of misschien gewoon iemand die eens een frisse blik werpt op de situatie.

Door te sparren met een externe partij, die jou niet alleen ziet als ondernemer, maar ook als mens en manager, zullen jouw doelen niet alleen duidelijker worden, je zal ze ook sneller bereiken.

Wil jij ook graag even sparren over jouw ideale stappenplan?

Kom eens langs bij Haltra840, wij luisteren naar jou en helpen je bij het uitwerken van een stappenplan dat niet alleen jouw bedrijf vooruit helpt, maar jou ook dichter bij je dromen en doelen brengt.

haltra31958