Het belang van een businessplan
12 maart 2021

Is jouw onderneming ook geboren uit een wild idee of een grote droom? Hoe gepassioneerd je als ondernemer ook mag zijn over dit idee of deze droom, het garandeert helaas geen succes. Er zijn heel wat verschillende aspecten die wél het succes van je onderneming bepalen zoals bijvoorbeeld de strategie, een goede marketing, het financiële plaatje, jouw team, enzovoort. Een businessplan opstellen dwingt je om hierover na te denken en dienst als kompas bij het maken van dagelijkse beslissingen. Zo ben je ongetwijfeld op weg naar succes.

Het belang van een businessplan

Voor wie is een businessplan?

Een businessplan is niet alleen van belang voor startende ondernemers. Wil jij je bedrijf klaarmaken voor verkoop? Sta je op het punt zelf een bedrijf over te nemen? Breng je een nieuw product op de markt of ga je een nieuwe markt aanboren? Dan heb je belang bij een businessplan.

3 redenen om een businessplan op te stellen

Een businessplan hebben is niet wettelijk verplicht. Dus waarom zou je dan toch aan de slag gaan met het schrijven van een businessplan?

  1. Het verhoogt je slaagkansen.
    Een businessplan is een hulpmiddel voor jezelf om je onderneming succesvol te maken. Sterker nog, een businessplan verhoogt je slaagkansen. Onderzoek van de universiteiten van Edinburgh en Aken toont aan dat start-ups met een sterk businessplan 16% meer kans hebben op levensvatbaarheid. Ook jouw kansen op succes verhogen dus door het opstellen van een businessplan.
  2. Een businessplan is de ideale tool om investeerders, de bank of potentiële partners te overtuigen van jouw idee.
    Een investeerder, bank of potentiële partner zal makkelijker met jou in zee gaan als ze zien dat je een doordacht plan voorhanden hebt. Een goed businessplan toont niet alleen dat je hebt nagedacht over de verschillende aspecten van jouw onderneming, maar ook over mogelijke risico’s.
  3. Een businessplan bereidt je voor op de toekomst.
    Aangezien je in een businessplan ook de toekomstplannen voor jouw onderneming neerschrijft, bereid je je voor op mogelijke evoluties en veranderingen. Door hiermee aan de slag te gaan, blijf je de concurrentie altijd een stapje voor.

Hoe aan de slag gaan met een businessplan?

Een goed businessplan bevat een aantal vaste elementen zoals bijvoorbeeld een visie & missie, maar ook een marktanalyse en een financieel plan.

De inhoud van jouw bussinessplan moet uiteraard goed zitten. Maar na het opstellen van je businessplan, begint je werk eigenlijk pas. Je moet je businessplan gaan toepassen in de praktijk en daarbovenop moet je het businessplan tijdig evalueren en bijsturen.

We weten allemaal dat de wereld rond ons constant verandert en ons bedrijf verandert uiteraard mee. Een businessplan wordt dan ook best elk jaar een bijgewerkt. Zo kan je even terugblikken: zijn de verwachtingen het afgelopen jaar uitgekomen of niet? Misschien is je onderneming ondertussen groter geworden of misschien zijn er wel nieuwe processen die moeten geformaliseerd worden.

Door het regelmatig updaten van je businessplan, blijf je op koers. Zo til je jezelf als onderneming naar een hoger niveau.

Samen een sterk businessplan opstellen?

Kom eens langs en samen zorgen we ervoor dat je een duidelijk plan hebt.

haltra31925