Marketing: waarom zou je er wakker van liggen?
29 juni 2021

Marketing, het is een beetje een buzzword geworden. Iedereen heeft het erover, maar wat is het nu eigenlijk en waarom zou jij er wakker van liggen? Het belang van een sterke marketingstrategie wordt te vaak onderschat. Een goede marketingstrategie is nochtans even cruciaal voor de groei van jouw onderneming als de verkoop.

Marketing maakt potentiële klanten namelijk warm voor jouw merk. Op die manier gaan marketing en verkoop hand in hand.

Marketing: waarom zou je er wakker van liggen?

1. Marketing zorgt voor zichtbaarheid

Je mag nog het perfecte businessmodel hebben, met de beste producten en diensten die tot in de details perfect zijn afgewerkt, zonder klanten… ben je daar niet echt iets mee.
Een goede marketing zorgt ervoor dat mensen die je merk nog niet kennen, jouw merk leren kennen en dus ook weten wat jij doet en wat je voor hen kan betekenen.
Een zeer goede en consistente marketing zorgt er zelfs voor dat je top-of-mind bent als iemand een aankoop overweegt. Denk hierbij aan Coca Cola. Dat is veelal de eerste merknaam die in je hoofd schiet als iemand het heeft over frisdrank. Dat is top-of-mind zitten op zijn best.

2. Marketing zorgt dat je jouw bedrijf kan onderscheiden

Waarom zou iemand bij jou komen aankloppen in plaats van bij jouw concurrent? Een goede marketing kan hen hiervan overtuigen. Marketing kan de onderscheidende eigenschappen van jouw bedrijf in de verf zetten, waardoor je je duidelijk anders kan positioneren dan jouw concurrenten.

3. Marketing filtert en selecteert

Door de juiste marketingboodschappen trek je meteen het type klant aan dat jij wilt. Zo krijg je de juiste prospecten die bovendien al iets warmer zijn voor jouw merk dan je koude leads. Dit maakt de job van het salesteam iets makkelijker en verhoogt ook de kans op verkoop.

4. Marketing zorgt voor groei

Wil je jouw bedrijf doen groeien? Dan is nieuwe klanten blijven vinden cruciaal.
Online content zoals een blog, een informatieve post op sociale media of een e-mailcampagne is niet enkel interessante informatie voor je huidige klantenbestand, het spreekt ook nieuwe klanten aan.

5. Marketing verhoogt de geloofwaardigheid

Een potentiële klant kan in het begin nogal wantrouwig zijn. Marketing kan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf verhogen. Denk aan reviews, foto’s van mooi afgeleverde producten of projecten, … Dit vergroot het vertrouwen.

6. Vergeet je huidige klanten niet!

Tevreden klanten zijn de beste reclame. Een goede marketingstrategie werkt dus ook aan een meerwaarde bieden voor het huidige klantenbestand. Dit kan via content, extra tips en tricks in een e-mailcampagne, via cadeautjes als ze een extra product of dienst bij jou afnemen, door een loyalty rewards programma, … en tal van andere opties.