1. Marketing zorgt voor zichtbaarheid
Zelfs het beste businessmodel en de beste producten en diensten zijn niets waard zonder klanten. Klanten aantrekken is dus essentieel en dat begint bij klanten kennis laten maken met jouw merk. Een goede marketing zorgt ervoor dat mensen die je merk nog niet kennen, jouw merk leren kennen en dus ook weten wat jij doet en wat je voor hen kan betekenen.
Een zeer goede en consistente marketing zorgt er zelfs voor dat je top-of-mind bent als iemand een aankoop overweegt. Denk hierbij aan Coca Cola. Dat is veelal de eerste merknaam die in je hoofd schiet als iemand het heeft over frisdrank. Dat is top-of-mind zitten.
2. Onderscheid jouw bedrijf
Waarom zou iemand bij jou komen aankloppen in plaats van bij jouw concurrent? Een goede marketing kan hen overtuigen. Marketing kan de onderscheidende eigenschappen van jouw bedrijf in de verf zetten, waardoor je je duidelijk anders kan positioneren dan jouw concurrenten.
3. Filter en selecteer prospecten
Door de juiste marketingboodschappen trek je meteen het type klant aan dat jij wilt. Zo krijg je de juiste prospecten die bovendien al iets warmer zijn voor jouw merk dan je koude leads. Dit maakt de job van het salesteam iets makkelijker en verhoogt ook de kans op verkoop.
4. Marketing zorgt voor groei
Wil je jouw bedrijf doen groeien? Dan is nieuwe klanten blijven vinden cruciaal.
Online content zoals een blog, een informatieve post op sociale media of een e-mailcampagne is niet enkel interessante informatie voor je huidige klantenbestand, het spreekt ook nieuwe klanten aan.
5. Verhoog de geloofwaardigheid
Een potentiële klant kan in het begin nogal wantrouwig zijn. Marketing kan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf verhogen. Denk aan reviews, foto’s van mooi afgeleverde producten of projecten, enzovoort. Dit soort zaken vergroot het vertrouwen bij potentiële klanten.
6. Vergeet je huidige klanten niet!
Tevreden klanten zijn de beste reclame. Een goede marketingstrategie werkt dus ook aan een meerwaarde bieden voor het huidige klantenbestand. Dit kan via content, extra tips en tricks in een e-mailcampagne, via relatiegeschenken, door een loyalty rewards programma, … en tal van andere opties.