De juiste klanten
Om de juiste klanten te bereiken, stelt zich natuurlijk eerst de vraag wie de ‘juiste klanten’ voor jouw kmo nu precies zijn.
Ben je in de juiste klantengroep aan het vissen? Of wil je liever een ander type klanten aantrekken? Klanten die misschien meer zouden willen betalen voor jouw product of dienst? Of een nichegroep, die je nu nog niet bereikt?
Er zijn verschillende manieren om te weten te komen welk marktsegment interessant zou kunnen zijn. Veel ondernemers weten dit grotendeels op basis van hun buikgevoel. Toch is het belangrijk om hier iets concreet en precies te werk te gaan. Als je een nieuwe klantengroep wil aanboren, kan het interessant zijn om dat marktsegment eerst van dichterbij te gaan bekijken. Hoe groot is dit marktsegment? Hoeveel potentieel zit erin? Zal dit segment de komende jaren groter of net kleiner worden? Hoe makkelijk heb jij toegang tot dit segment? Een analyse van het specifieke marktsegment dat je voor ogen hebt, kan van grote waarde zijn.
Eens je bepaald hebt op welk marktsegment je wilt gaan mikken, concretiseer je jouw ideale klant best in een persona. Een ‘customer persona’ maakt het mogelijk om heel concreet jouw ideale klant voor ogen te halen. Meer zelfs, om in de huid van jouw ideale klant te kruipen en meer voeling te krijgen met zijn of haar frustraties, wensen en doelen. Je kan dit persona bijvoorbeeld op je kantoor of in je atelier hangen. Zo word je er altijd aan herinnerd dat jij producten maakt of diensten levert voor die persoon.
Marketing is méér dan communicatie
Eens je weet wie voor jou de juiste klant is, lijkt de beste manier om hem te bereiken veel te gaan communiceren over wat jij voor hem aanbiedt. Fout! Goede marketing draait niet enkel om het promoten van jouw business maar ook om het ontwikkelen van een product of het optimaliseren ervan voor jouw gekozen marktsegment.
Een mooie case bij een van onze klanten: ondernemers met een eigen garage, waar ze ook tweedehandswagens verkopen. Hun winstmarge was echter niet zo groot. Na een bezoek van Haltra840 blijkt dat ze vooral de goedkopere auto’s aankopen, van goedkopere merken, met weinig tot geen opties. Door de simpele keuze te maken om auto’s aan te kopen van iets meer hoogstaande merken met hier en daar wat opties, konden deze ondernemers ook meteen hogere marges nemen.
Hier is weinig gebeurd aan de communicatie omtrent wat het bedrijf doet, maar is het product dat ze aanbieden aangepast naar hun ideale klant: een klant die iets meer wil, maar daar dus ook iets meer voor wil betalen.
Marketing + communicatie = juiste klanten bereiken!
Omdat marketing meer is dan communicatie, betekent dat uiteraard niet dat communicatie niet van belang is. Natuurlijk moet je werken aan je naamsbekendheid, moet je te vinden zijn op Google, moet je aanwezig zijn op de belangrijkste sociale kanalen, … Vandaag worden de verschillende kanalen steeds complexer en de digitale kanalen vinden zichzelf ook steeds opnieuw uit.
Om de juiste klanten te bereiken, is het belangrijk de juiste boodschap over te brengen via het juiste kanaal. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en wat werkt op Instagram, werkt niet per se op LinkedIn. Zijn jouw ideale klanten jonger dan 35 jaar? Instagram en TikTok zijn dan ‘the way to go’. Maar daar zal je de groep 50+ moeilijk tot niet vinden. Die vind je dan wel weer terug op Facebook. Ben je actief in de bouwsector? Vergeet dan zeker Pinterest niet.
Herhaling is key in het overbrengen van je boodschap. Kies dus voor een duidelijke boodschap en ‘stick with it’. Een boodschap blijft nooit na één keer hangen. Herhaal jouw boodschap dus regelmatig, zowel offline als online.
Zelf aan de slag?
- Kies een marktsegment om op te focussen
- Stel een klantpersona op van jouw ideale klant
- Herbekijk de producten en diensten die je aanbiedt
- Communiceer via de juiste kanalen en wees niet bang voor herhaling
Download hieronder onze gratis persona template en ontdek hoe jij kan inspelen op de frustraties, wensen en doelen van jouw ideale klanten.