Het belang van een goede sfeer op kantoor
15 juni 2021

Werk moet niet énkel lonen, maar ook écht plezier opleveren.

Het is van cruciaal belang dat werknemers zich goed voelen op het werk. Is dat het niet geval? Dan zullen ze minder goede prestaties leveren. Er is namelijk een sterk wetenschappelijk verband tussen gelukkig zijn op het werk en goede prestaties.

Zit je in de dienstensector? Dan is de impact van het welbevinden van je medewerkers nóg belangrijker. Tevreden werknemers stralen namelijk automatisch een positieve energie af op klanten, leveranciers en collega’s. De positieve vibe doet automatisch zijn werk.

Dit impliceert dat werknemers gelukkig maken én gelukkig houden, een prominent deel moet zijn van de interne bedrijfsstrategie. Iets wat te vaak vergeten wordt op managementniveau.

Employer branding is daarom erg welkom om werknemers niet alleen gelukkig, maar fier te maken op hun werkplaats. Werknemers die fier zijn op hun werkplaats, worden vaak een spontane ambassadeur/ambassadrice. Tevens is dit ook de meest doeltreffende reclame voor het bedrijf.

Het belang van een goede sfeer op kantoor

De pijlers van welbevinden op het werk

Stress is een belangrijke factor van wellbeing van het werk. Uiteraard helpt een goede work/life balance bij het onder controle houden van stress, maar ook de stress en werkdruk tijdens de werkuren is van groot belang. Denk hierbij ook aan dingen zoals strakke of korte deadlines.

Maar ook andere zaken zijn belangrijk voor welbevinden op het werk.

  • Laat mensen hun eigen talenten toepassen in hun werk. Dit geeft heel wat voldoening, iets waar elke werknemer naar hunkert.
  • Geef mensen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelingen. Denk hierbij aan interne of externe opleidingen die je kan steunen door flexibele uren maar ook door bijvoorbeeld de opleiding te betalen.
  • Zorg dat uw werknemers voldoende autonomie kunnen nemen in hun job.
  • Maak het takenpakket gevarieerd.
  • Zorg voor een goede band tussen de leidinggevenden en de collega’s onderling.

Hoe kan je weten of het goed zit bij jouw medewerkers?

Evalueer je employer branding en interne marketing, spreek met uw medewerkers. Toets tijdig met hen af hoe ze zich voelen door bijvoorbeeld functioneringsgesprekken of door een vragenlijst uit te sturen naar iedereen.

En vergeet niet: de tussentijdse praatjes met collega’s aan de koffiemachines zijn belangrijker dan je denkt!