Met employer branding het juiste personeel vinden
13 oktober 2020

Het succes van een bedrijf staat of valt met de werknemers. In de steeds aanwakkerende war for talent is het juiste personeel werven en behouden geen sinecure. Zeker als blijkt dat het talent jaar na jaar schaarser wordt. Er dreigt een tekort aan vakmanschap in de bouwsector doordat een volledige generatie binnenkort met pensioen gaat, terwijl de instroom van technisch geschoolde nieuwkomers achterblijft. Meer en meer bouwgerelateerde beroepen belanden daarom op de lijst met knelpuntberoepen.

Een degelijke employer branding maakt je bedrijf sexy en geeft je een mooi voordeel op de concurrentie. Het gaat om wat je huidige werknemers, stakeholders en klanten van jouw bedrijf denken. M.a.w.: wat is je imago? Aan de hand van enkele bouwstenen verduidelijken we verder hoe je een consistent employer branding-beleid voert.

Met employer branding het juiste personeel vinden

Wees trouw aan jezelf

Je wilt nieuwe werknemers vinden en aanwerven maar vooral ook behouden. Wees daarom authentiek door geen zaken te beloven die je niet kan waarmaken. Door je bedrijf aantrekkelijker voor te stellen dan het daadwerkelijk is, trek je misschien wel nieuwe werknemers aan maar na verloop van tijd val je door de mand. Met alle gevolgen van dien voor je imago!
TIP: Definieer je bedrijfs-DNA en laat je huidige werknemers dit ook uitdragen.

Ga op zoek naar je Employee Value Proposition

Waarom moeten potentiële werknemers voor jou kiezen? Wat heb je hen te bieden? En dan gaat het over meer dan een competitief salaris en een hospitalisatieverzekering. Werknemers willen zich thuis voelen in een job, willen dat het bedrijf waarvoor ze werken ook hun persoonlijke overtuigingen uitstraalt. Waarom zijn je werknemers trots dat ze voor jouw bedrijf mogen werken?
TIP: Zorg dat je EVP anders is dan die van je concurrenten. Zo val je op.

Prijs je werknemers

Employer branding begint bij de tevredenheidsgraad van je huidige werknemers. Laat hen dus voelen dat je hen naar waarde schat. Gemotiveerd personeel is niet alleen productiever, maar wordt ook merkambassadeur. Dit betekent dat je werknemers het positieve imago van je bedrijf uitstralen. En uiteraard gaat dit niet voorbij aan talentvolle high potentials.
TIP: Geef je werknemers regelmatig een shout-out via sociale media.

Werk aan je online zichtbaarheid

Wat doet een mogelijke sollicitant die jouw vacature op een vacaturesite ziet? Juist, hij googelt je bedrijf en zoekt je op sociale media. Zorg er dus voor dat je een goed onderhouden website hebt met relevante content en ga interactie aan. Zo bind je je doelgroep aan je bedrijf.
TIP: Zorg op social media voor een gezonde contentmix: van een afgewerkt groot bouwproject over een leuke teambuilding tot een inspirerende klantengetuigenis.

Jouw bedrijf laten groeien met employer branding?

Wil jij ook aan de slag met employer branding, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Heb je het moeilijk om de juiste vakmensen te vinden voor bepaalde functies?

Laat jouw bouwbedrijf bijstaan door de experts van Haltra840. Contacteer ons snel voor een gratis kennismakingsgesprek.

news-04